لطفا منتظر بمانید
image

هوش منطقی ریاضی چیست؟

هوش منطقی ریاضی که به راز نوابغ هم می گویند چیست؟ اگر بچه ها بخواهند سطح هوش منطقی خود را افزایش دهند، چه راهی را می توانند طی کنند؟

هوش منطقی-ریاضی توانایی تجزیه و تحلیل منطقی موقعیت ها یا مسائل، شناسایی راه حل ها، انجام تحقیقات علمی و حل آسان عملیات منطقی/ریاضی است. این یکی از هشت نوع هوش چندگانه است که توسط هوارد گاردنر پیشنهاد شده است.

ویژگی های هوش منطقی ریاضی :

درست مانند انواع دیگر هوش، ویژگی های هوش منطقی-ریاضی را می توان به راحتی در افراد مشاهده کرد. اصولاً این افراد در عملیات ریاضی خوب هستند. تشخیص، استدلال و تجزیه و تحلیل مشکلات برای آنها آسان است. بنابراین، آنها در امتحاناتی مانند آزمون ریاضی کانگورو بهتر هستند.

 

در اینجا رایج ترین ویژگی های هوش منطقی-ریاضی افراد دارای این نوع هوش آورده شده است:

  • در فکر کردن به اعداد، الگوها و رابطه آنها عالی است،
  • عالی در حل مسائل و محاسبات پیچیده،
  • تمایل به انجام آزمایش های علمی،
  • دوست دارم در مورد ایده های انتزاعی فکر کنم،
  • مهارت فوق العاده در تجزیه و تحلیل،
  • حداکثر توانایی های سازمانی و طبقه بندی

 

اینها ویژگی های هوش منطقی-ریاضی هستند و آن توانایی های استثنایی می تواند برای تشخیص اینکه چه افرادی دارای هوش منطقی-ریاضی هستند مفید باشد.

 

مثال های هوش منطقی-ریاضی


برخی از افراد ممکن است انواع هوش را از نظر تئوری بدانند، اما مثال‌های هوش منطقی-ریاضی می‌تواند درک و شناسایی آن را آسان‌تر کند.

 

 

این مثال‌های هوش منطقی-ریاضی زیر می‌تواند نشان دهد که اگر شما، به عنوان یک بزرگسال یا بچه‌تان، می‌توانید هوش منطقی-ریاضی بیشتری داشته باشید.

بنابراین، رایج ترین مثال های هوش منطقی-ریاضی که می تواند برای شما آشنا باشد کدامند؟

  • کودک عاشق بازی شطرنج، بازی های استراتژیک، بازی های کارتی مناسب برای بچه ها و بازی های ریاضی است و در آنها موفق است.
  • فرد به خواندن رمان های پلیسی علاقه مند است و از دیدن فیلم های جنایی و تخیلی لذت می برد.
  • دانش آموزی که دوست دارد آزمایش های علمی انجام دهد و مسائل ریاضی را حل کند و احتمالاً در مقاله های گذشته کانگورو ریاضی نمرات بالایی کسب کند. دانش آموز می تواند با خوشحالی وقت خود را با موضوعاتی مانند الکترونیک، حساب، منطق و غیره بگذراند.
  • شخص از برنامه ریزی یک رویداد و سازماندهی بودجه آن با نمودارها و غیره لذت می برد.
  • یک فرد بالغ حاضر است در بازار سهام ریسک کند. این شخص می تواند سرمایه گذاری های خود را با موفقیت مدیریت کند.

 

این نوع مثال‌ها از هوش منطقی-ریاضی برای ارزیابی اینکه آیا فردی دارای هوش منطقی-ریاضی است مفید است.

مثال‌های هوش منطقی ریاضی بسیار بیشتری وجود دارد، اما ایده اصلی این است که ویژگی‌های هوش منطقی ریاضی در زندگی این افراد بسیار آشکار است.

 

10 فعالیت برای بهبود هوش منطقی ریاضی

اگرچه این باور عمومی وجود دارد که کسانی که می خواهند هوش منطقی خود را بهبود بخشند باید در ریاضیات بسیار خوب باشند، اما لزوماً اینطور نیست. تنها چیزی که نیاز دارید این است که برای بهبود هوش منطقی-ریاضی خود تلاش کنید. فراموش نکنید که این به شما کمک می کند تا نمرات امتحانات خود را بهبود بخشید، مانند نتایج ریاضی کانگورو.

 

توسعه هوش منطقی آنقدرها هم که فکر می کنید سخت نیست. افرادی که سطح بالایی از هوش منطقی دارند اغلب به عنوان "منطقی" توصیف می شوند، به این معنی که آنها به راحتی می توانند اشکال را شناسایی کنند و بین مفاهیم انتزاعی ارتباط برقرار کنند.

ما خبرهای خوبی برای کسانی داریم که نمی دانند چگونه پتانسیل هوش ریاضی منطقی خود را بهبود بخشند! در اینجا پاسخ دقیق به این سؤال است: "چگونه هوش ریاضی منطقی را توسعه دهیم؟" با فعالیت های ریاضی بسیار ساده برای کودکان و بزرگسالان!

 

1. بالا بردن ذهنی

مهارت های ذهنی فرزندتان را به سرعت و به طور موثر آزمایش کنید تا سطح هوش ریاضی منطقی فعلی او را با بالا بردن ذهنی ببینید! سپس، کودک شما می تواند با طیف وسیعی از سوالات منطقی هوش ریاضی، پازل های منطقی و بازی های ذهنی، مهارت های خود را بهبود بخشد.

 

 

بالا بردن ذهنی برنده جایزه یکی از بهترین فعالیت های هوش منطقی-ریاضی در میان سایر برنامه های ریاضی برای بچه ها است که در حین توسعه مهارت های ذهنی خود از آن لذت می برند.

بازی بالا بردن ذهنی، یکی از بهترین بازی‌ها برای کودکان است که توسط دانشگاهیان، مربیان و طراحان بازی ساخته شده است. این شامل بسیاری از فعالیت های سرگرم کننده هوش ریاضی منطقی مانند تمرینات ذهنی، بازی های ریاضی، و پازل های بازی فکری است!

آیا می خواهید سایر انواع هوش چندگانه فرزندتان را نیز بهبود ببخشید؟ نیازی به یافتن برنامه های دیگر نیست زیرا بالا بردن ذهنی بیش از 150 بازی یادگیری و تمرینات مغزی را برای پشتیبانی از هر نوع هوش ارائه می دهد!

 

2. حل معماهای مغزی

تقریباً همه سوالات هوش، معماها و معماها را دوست دارند. در واقع این تمرین ها فقط فعالیت هایی برای هوش منطقی ریاضی به اشکال مختلف هستند.

 

حل پازل های منطقی که تفکر منطقی کودک شما را افزایش می دهد زمان زیادی نمی برد و می تواند بسیار لذت بخش باشد.

 

3. بازی های رومیزی را انجام دهید

بازی های رومیزی راهی عالی برای توسعه مهارت های تفکر استراتژیک و هوش ریاضی منطقی هستند.

آنها به عنوان یکی از فعالیت های هوش منطقی-ریاضی بزرگسالان مفید هستند، درست مانند کودکان. جای تعجب نیست که بازی های رومیزی محبوب بسیاری وجود دارد!

 

4. حل معماها و سوالات پیچیده

شما می توانید هوش منطقی خود را با معماهای پیچیده با پاسخ یا سوالات پیچیده با پاسخ در حین تفریح بهبود بخشید. آنها برای تقویت آمادگی ذهنی و فعالیت های هوش منطقی/ریاضی بسیار مفید هستند.

 

5. داستان بنویسید

طرح کلی یکی از عالی ترین فعالیت های هوش چندگانه منطقی-ریاضی است. با این نوع فعالیت های نوشتاری برای هوش منطقی-ریاضی، فرزندان شما می توانند بر روی مهارت های نوشتاری و همچنین هوش خود کار کنند.

به سادگی از آنها بخواهید یک طرح کلی برای یک داستان ایجاد کنند، از جمله زمان سپری شده بین هر ورودی، و مطمئن شوید که حداقل دو جمله برای هر ورودی وجود دارد.

 

6. انجام آزمایش های علمی

انجام آزمایش های علمی یکی از بهترین فعالیت ها برای توسعه هوش منطقی-ریاضی است. کودکانی که از هوش منطقی-ریاضی برخوردارند، قبلاً تمایل به انجام آزمایشات علمی برای درک چگونگی کارکرد آن ها دارند، زیرا کنجکاوی یکی از قوی ترین ویژگی های آنهاست.

 

7. کدنویسی را یاد بگیرید

کدنویسی یکی از عالی ترین نمونه های فعالیت های هوش منطقی-ریاضی است.

این نیاز به استفاده همزمان از مهارت‌های زیادی دارد، مانند حل مسئله، ریاضی، زبان و غیره، بنابراین بچه‌ها می‌توانند توانایی‌های خود را در دنیای کدنویسی حتی در سنین پایین کشف کنند!

می توانید مقاله ما را در مورد 20 برنامه برتر یادگیری برای کودکان بررسی کنید تا لیست بهترین بازی های برنامه نویسی را بیابید. با خیال راحت یکی از آنها را انتخاب کنید!

 

8. یک نظرسنجی انجام دهید

شاید به نظر برسد که این یک بازی نیست، اما انجام یک نظرسنجی می تواند یکی از جالب ترین فعالیت های بازی ریاضی منطقی-ریاضی برای بچه ها باشد!

به بیش از یک مهارت به طور همزمان نیاز دارد مانند ریاضی، طبقه بندی و ارتباط.

فرزندان خود را تشویق کنید تا سوالاتی را در مورد موضوعی که انتخاب می کنند پیدا کنند. سپس آنها می توانند پاسخ ها را سازماندهی کنند و با استفاده از نمودارهای داده، آنها را به نتایج منطقی تبدیل کنند.

 

9. طبقه بندی اشیاء مختلف

در اینجا یکی از فعالیت های بسیار سودمند هوش منطقی - ریاضی برای کودکان پیش دبستانی آورده شده است.

شما می توانید متوجه شوید که فرزندان شما حتی قبل از سن مدرسه از هوش ریاضی منطقی برخوردار هستند. اگر چنین است، می توانید از این تمرین که بر هوش منطقی ریاضی تمرکز دارد بهره مند شوید.

از کودک خود بخواهید اشیاء مختلف را طبقه بندی کند. ممکن است از آنها بخواهید که آیتم ها را بر اساس اندازه، رنگ، شکل و غیره مرتب کنند. برای چالش برانگیزتر کردن این بازی می توانید به دو ویژگی مختلف به طور همزمان اشاره کنید، مانند قرار دادن اشیاء قرمز و مربع در سمت راست و آبی و بیضی شکل در سمت راست. ترک کرد.

 

انجام پروژه های تحقیقاتی

همه بچه هایی که هوش ریاضی منطقی دارند معمولا از انجام پروژه های تحقیقاتی لذت می برند. شما می توانید این علاقه را به یک پروژه سرگرم کننده تبدیل کنید!

موضوعی را با فرزندان خود انتخاب کنید که برای آنها جالب باشد. این می تواند به سیارات، حیوانات یا هر چیزی که آنها ترجیح می دهند مربوط باشد. به آنها بگویید اطلاعات کافی جمع آوری کنند، سپس چند کاربرگ ایجاد و سازماندهی کنند! اگر بچه های کوچکتر به کمک شما نیاز دارند می توانید راهنمایی کنید.

نکات مطالعه برای سبک یادگیری منطقی ریاضی
سبک یادگیری منطقی ریاضی برای زبان آموزانی که روشمند هستند و به ترتیب خطی فکر می کنند ایده آل است. سبک یادگیری منطقی-ریاضی به توانایی فرد در تجزیه و تحلیل روابط علت و معلولی، استدلال، حل مسائل و یادگیری با استفاده از اعداد و اطلاعات تصویری انتزاعی اشاره دارد. برای آماده شدن برای ریاضی کانگورو، شرکت در آزمون 8 پلاس یا تست های دیگر می توانید از نکات زیر بهره مند شوید.

 

 

در اینجا چند نکته مطالعه برای دانش آموزان منطقی آورده شده است:

  • یادگیرندگانی که توانایی یادگیری منطقی-ریاضی دارند، با استفاده از مواد بصری، لپ‌تاپ و پروژه‌های عملی به بهترین شکل یاد می‌گیرند.
  • آنها به ساختاری با قوانین، اهداف و رویه ها نیاز دارند، زیرا گاهی اوقات با ابهام دست و پنجه نرم می کنند.
  • برخی از اهداف می توانند کوتاه مدت باشند، اما شما همچنین باید آنها را تشویق کنید که به طور کلی فکر کنند و به اهداف بلندمدت برسند. ممکن است برنامه‌ریزی داشته باشید که روزها، هفته‌ها و ماه‌ها را برنامه‌ریزی کند و پیشرفت آنها را پیگیری کند.
  • با آنها کار کنید تا بفهمید که به چه ترتیبی می خواهند روی موضوعات خود کار کنند و تقویمی ایجاد کنید که به راحتی می توانند دنبال کنند.
  • برجسته‌کننده‌ها می‌توانند در شناسایی مهم‌ترین بخش‌های خواندن برای آن‌ها بسیار مفید باشند. همچنین، جدول‌های زمانی که حقایق را در یک مطالعه سنگین فهرست می‌کنند، راهی عالی برای درگیر نگه داشتن یادگیرنده منطقی شما هستند. ساختار و سازماندهی تمیز به آنها اجازه می دهد موضوع را به راحتی یاد بگیرند.
  • سعی کنید فرآیند یادگیری آنها را با حل مسئله و دسته بندی تشویق کنید تا به آنها در رسیدن به اهدافشان کمک کنید.
  • یادگیرندگان منطقی-ریاضی عاشق ساختن و مشاهده نقشه ها، نمودارها، خطوط کلی و نمودارها هستند. شما می توانید با شکستن تکه های بزرگ اطلاعات به نمودارها و نمودارها به روند آنها کمک کنید.
  • برای یادگیرندگان منطقی که در نوشتن تلاش می کنند، از آنها بخواهید که طرح کلی برای خود ایجاد کنند. این به آنها کمک می کند تا جزئیات کوچکتر را در ایده های تصویر بزرگ بیاورند.

 

سوالات و بازی های سرگرم کننده هوش ریاضی منطقی

گزینه های زیادی برای کمک به فرزندتان در بالا بردن سطح هوش منطقی وجود دارد - بازی های هوش منطقی و عاطفی و بازی های ریاضی مهدکودک سرگرم کننده ترین و موثرترین بازی ها هستند.

با تمرین‌های گیمی‌شده زیر، فرزند شما می‌تواند پتانسیل هوش ریاضی منطقی و سایر حوزه‌های هوشی چندگانه خود را افزایش دهد.

 

مشاغل هوش منطقی ریاضی

مشاغل هوش منطقی-ریاضی فرصت های زیادی را برای کودکان در دنیای دیجیتالی که ما در آن زندگی می کنیم ارائه می دهد. همانطور که در لیست زیر مشاهده می کنید، انتخاب شغل در میان مشاغل هوش ریاضی می تواند کلید یک زندگی کاری شاد برای بچه هایی با ریاضیات منطقی باشد. هوش

فراموش نکنید که برخی مشاغل برای هوش منطقی-ریاضی مستلزم داشتن انواع هوش دیگر نیز هستند.

در اینجا مناسب ترین مشاغل هوش منطقی-ریاضی برای کودکان آورده شده است:

  • مهندس کامپیوتر / برنامه نویس / تکنسین
  • مهندس نرم افزار
  • تحلیلگر سیستم
  • تحلیلگر شبکه
  • متخصص / طراح پایگاه داده
  • مهندس (برق، ساختمان، مکانیک، شیمی، صنعتی)
  • متخصص حسابداری
  • کارشناس امور مالی
  • مشاور مالی و سرمایه گذاری
  • کارشناس ریاضی
  • آمارشناس
  • معمار/معمار داخلی
  • فیزیکدان
  • کارشناس نجوم / ستاره شناس
  • پزشک / پرستار / پیراپزشک / داروساز

 

از آنجایی که داده ها و تجزیه و تحلیل ها نقش بیشتری را در زندگی ما بازی می کنند، تنوع مشاغل شغلی برای هوش منطقی-ریاضی می تواند روز به روز افزایش یابد.

به یاد داشته باشید، ممکن است افراد با هوش ریاضی منطقی بالا مشاغلی را انتخاب کنند که هوش منطقی-ریاضی مورد نیاز است. اما همچنین، کسانی که خود را در این نوع هوش با جوک های ریاضی برای کودکان و بزرگسالان یا بازی های ریاضی توسعه می دهند، می توانند به راحتی در بسیاری از زمینه هایی که ما لیست کردیم موفق شوند.

 

تهیه شده به وسیله تیم هوش و ریاضی ماجد